A Educação Musical na Igreja Católica: uma investigação no Convento Franciscano São Boaventura, em Imigrante/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432119

Keywords:

música religiosa, canto gregoriano, formação musical, professor Frei Franciscano Emílio Scheid

Abstract

Musical Education in the Catholic Church: an investigation in the Franciscano São Boaventura Convent

 

Abstract: The present research aimed to understand how an environment of music teaching and learning was established in the São Boaventura Franciscan Convent. For this purpose, the methodological construction of this investigation had a qualitative character in its approach and documentary research as a method. As a technique for data collection, internet research was used, as well as content analysis as a technique for data analysis. The theoretical framework relied on three concepts: the first one, related to the social functions of music in the third age of music; the second one, discussed what it means to be musically formed in the Catholic Church, while the third one discussed the meaning of being a music educator in the Catholic Church. Thus, it could be concluded that the institutional organization of the Catholic Church, in which the spaces for formation, study, and deepening should contemplate musical preparation; the presence of the ten social functions of music, through different manifestations; the intense formative role played by Professor Franciscan Friar Emílio Scheid; and a music teaching directed not only to the novices and religious established in the Convent, but also to external students; are factors that, intertwined, established in the São Boaventura Franciscan Convent an environment of music teaching and learning, constituting a unique phenomenon that was investigated in this work.

 

Keywords: Religious Music, Gregorian Chant, Musical Education, Professor Franciscan Friar Emílio Scheid.

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Author Biographies

Leonardo Giongo, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Leonardo Giongo é licenciado em Música pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) e estudante do curso Básico de Música, com habilitação em Canto, da Fundação Municipal das Artes de Montenegro (FUNDARTE). É membro, desde 2021, do grupo de pesquisa "Educação Musical: Diferentes Tempos e Espaços" (Grupem), grupo registrado na Plataforma dos grupos de Pesquisa do CNPq, com a chancela da UERGS. No grupo, participa como estudante da linha de pesquisa "Estudos sobre processos de ensino e aprendizagem de música". É também membro, desde 2022, da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM). http://lattes.cnpq.br/2908128517548956

 

Cristina Rolim Wolffenbüttel, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO GRANDE DO SUL - UERGS

Cristina Rolim Wolffenbüttel é Pós-Doutora, Doutora e Mestre em Educação Musical. É licenciada em Música, especialista em Informática na Educação: Ênfase em Instrumentação, especialista em Literatura Brasileira, especialista em Filosofia e especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais. É professora do Curso de Graduação em Música: Licenciatura, da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da PPGED/UERGS. É coordenadora da Linha 2: Artes em Contextos Educacionais do PPGED/UERGS, coordenadora do Curso de Especialização em Educação Musical, na UERGS, líder dos Grupos de Pesquisa Educação Musical: Diferentes Tempos e Espaços (Grupem) e Arte: Criação, Interdisciplinaridade e Educação (ArtCIEd), registrados no CNPq, e certificados pela UERGS. É também professora de Música da Prefeitura Municipal de Porto Alegre, membro do Comitê Assessor de Artes e Letras da Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul (FAPERGS), vice-presidente da Comissão Gaúcha de Folclore e integrante da Fundação Santos Herrmann. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. http://lattes.cnpq.br/8275456979754488

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Published

2024-10-17

How to Cite

Giongo, L., & Rolim Wolffenbüttel, C. (2024). A Educação Musical na Igreja Católica: uma investigação no Convento Franciscano São Boaventura, em Imigrante/RS. REVISTA DA ABEM, 32(1), e32119. https://doi.org/10.33054/ABEM202432119