The multiple voices of childhood in harmony: reframing pedagogical practices and empowering children's protagonism in piano lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202533103

Keywords:

Educação musical na infância, Piano em grupo, Aulas de piano para crianças, Sociologia da infância.

Abstract

This article presents results from the pilot project of an ongoing doctoral research project, which investigates the development of harmony perception and performance skills in piano lessons for children. Understanding children as active subjects in their learning processes, the study seeks to broaden the understanding of child protagonism in music education, pointing out possible ways to welcome and value their voices. Through a theoretical-empirical approach, the text establishes dialogues between studies in the Sociology of Childhood and Music Education, based on a bibliographical review, supported by an understanding of children as subjects engaged in the construction of knowledge and cultures. In addition, narrative vignettes illustrate activities tested in the pilot's piano classes, which emphasized and enhanced children's protagonism. The results show that the multiple voices of the children, made up of different forms of expression, communicate perceptions, affections and constructed meanings, becoming essential for educational practice. The approach based on Liebel's concept of Child Protagonism (2021) revealed how the children, by articulating their perceptions and experiences, actively contributed to the construction of musical knowledge, demonstrating autonomy and creativity in solving the proposed challenges. The study concludes with a reflection on the importance of pedagogical strategies that respect individuality and promote creativity, contributing to a music education that is humanizing, inclusive and connected to contemporary reality. In this way, we hope to inspire educators to adopt approaches that value children's protagonism, enriching teaching-learning processes and research practices in the area.

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Author Biographies

Luciano Barros Carneiro, Universidade Federal de Minas Gerais

Luciano Carneiro é educador musical e pianista, doutorando em educação musical pela Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Educação (Universidade Federal de São João del-Rei – UFSJ), pós-graduando (lato-sensu) pela Universidade Federal do Cariri - Campus Juazeiro do Norte (UFCA). Atua como professor de piano e canto no Centro Universitário do Sul de Minas e no Conservatório Estadual de Música Pe. José Maria Xavier – São João del Rei (MG). É membro do Grupo de Pesquisa MUSICOG (CNPq). Sua área de pesquisa se direciona à pedagogia do piano/piano popular e à Educação Musical. http://lattes.cnpq.br/2195964474920848

Betânia Parizzi, Universidade Federal de Minas Gerais

Betânia Parizzi é educadora musical e pianista. Doutora pela Universidade Federal. de Minas Gerais (UFMG) e fez Pós-doutorado pela Université Paris-Diderot. É Professora Associada da Escola de Música da UFMG, onde atua na Graduação e na Pós-Graduação. Desenvolve pesquisas sobre música e cognição, música e autismo, pedagogia do piano e formação do professor de música. Líder do Grupo de Pesquisa MUSICOG (CNPq). http://lattes.cnpq.br/7576459260804816

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Published

2025-02-27

How to Cite

Barros Carneiro, L., & Parizzi, B. (2025). The multiple voices of childhood in harmony: reframing pedagogical practices and empowering children’s protagonism in piano lessons. REVISTA DA ABEM, 33(1), e33103. https://doi.org/10.33054/ABEM202533103