Interview with Maristela Mosca
an overview of the Orff-Schulwerk Brazilian Association (ABRAORFF)
DOI:
https://doi.org/10.33054/ABEM202432115Keywords:
Abordagem Orff, Formação Docente, Educação Musical, Maristela Mosca.Abstract
In this interview, we highlight the work and perspectives of the current president of the Orff Brazil Association (ABRAORFF), Professor Dr. Maristela de Oliveira Mosca. She holds a Ph.D. in Educational Sciences - Curriculum Development from the University of Minho/Portugal, a Master's in Education from UFRN, is certified in Orff-Schulwerk by the San Francisco International Orff Course (USA), and is the state representative (Rio Grande do Norte) for the Latin American Forum of Music Education (FLADEM). Maristela Mosca has been dedicated to bridging the gap between public universities and teacher training through extension projects, scientific production, and organizing practical-theoretical events by the Orff Brazil Association. Among her various roles, which also include directing NEI-CAp and teaching at UFRN, our interview emphasizes discussions and perspectives on the Orff-Schulwerk approach in Brazil. We inquire about data and epistemological concepts, some of which are discussed in the recent international publication "Orff Schulwerk in Diverse Cultures," featuring a text authored by Maristela Mosca, Lucilene Silva, and Magda Pucci on the developments of the approach in Brazil. We emphatically highlight the historical and contemporary role of ABRAORFF as it recently celebrated its 20th anniversary, aiming for reflections, contextualizations, and thus outlining the future actions of an important entity related to Music and Arts Education.
Downloads
References
ABRAORFF. Associação Orff está em plena atividade no Brasil. Jornal da ABRAORFF. São Paulo, dez. de 2006. Disponível em:
<http://www.abraorff.org.br/jornal/ABRAORFF_dez_2006.pdf>. Acesso em: 29 maio 2020.
SANTOS, Cassiano Lima da Silveira. Música e movimento na Educação Infantil: diálogos possíveis e conexões entre a Base Nacional Comum Curricular e práticas pedagógicas com crianças de 5 anos a partir da perspectiva da abordagem Orff-Schulwerk. 2020. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Docência para a Educação Básica) - Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.
LIMA, Cassiano. Som, palavra e movimento: caminhos e possibilidades em um universo pedagógico-musical. São Paulo: Editora Desvendério, 2023.
HARTMANN, Wolfgang. Looking at the roots: a guide to understading Orff-Schulwerk. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.
HASELBACH, Barbara; STEWART, Carolee (Orgs.) Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.
MOSCA, Maristela; PUCCI, Magda; SILVA, Lucilene. The Orff Approach in the Brazilian Creative Environment. In: HASELBACH, Barbara; STEWART, Carolee (orgs.) Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os(As) autores(as) que tiver(em) seu texto manuscrito aprovado deverá(ão) enviar à Editoria da REVISTA uma Carta de Cessão (modelo enviado no ato do aceite), cedendo os direitos autorais para publicação, em regime de exclusividade e originalidade do texto, pelo período de 2 (dois) anos, contados a partir da data de publicação da REVISTA.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE DE CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaramos que os artigos presentes na REVISTA DA ABEM são originais e não foram submetidos à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaramos, ainda, que, após um artigo ser publicado pela REVISTA DA ABEM, ele não poderá ser submetido a outra forma de publicação, no prazo de dois anos. Passado esse período, a REVISTA DA ABEM cede direitos aos(às) autores(as) para publicarem o texto em livros ou outro periódico, desde que haja autorização do Conselho Editorial.
Também temos ciência que a submissão dos originais à REVISTA DA ABEM implica transferência dos direitos autorais da publicação digital e, a não observância desse compromisso submeterá o(a) infrator(a) a sanções e penas previstas na Lei de Proteção dos Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).