Interview with Maristela Mosca

an overview of the Orff-Schulwerk Brazilian Association (ABRAORFF)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432115

Keywords:

Abordagem Orff, Formação Docente, Educação Musical, Maristela Mosca.

Abstract

In this interview, we highlight the work and perspectives of the current president of the Orff Brazil Association (ABRAORFF), Professor Dr. Maristela de Oliveira Mosca. She holds a Ph.D. in Educational Sciences - Curriculum Development from the University of Minho/Portugal, a Master's in Education from UFRN, is certified in Orff-Schulwerk by the San Francisco International Orff Course (USA), and is the state representative (Rio Grande do Norte) for the Latin American Forum of Music Education (FLADEM). Maristela Mosca has been dedicated to bridging the gap between public universities and teacher training through extension projects, scientific production, and organizing practical-theoretical events by the Orff Brazil Association. Among her various roles, which also include directing NEI-CAp and teaching at UFRN, our interview emphasizes discussions and perspectives on the Orff-Schulwerk approach in Brazil. We inquire about data and epistemological concepts, some of which are discussed in the recent international publication "Orff Schulwerk in Diverse Cultures," featuring a text authored by Maristela Mosca, Lucilene Silva, and Magda Pucci on the developments of the approach in Brazil. We emphatically highlight the historical and contemporary role of ABRAORFF as it recently celebrated its 20th anniversary, aiming for reflections, contextualizations, and thus outlining the future actions of an important entity related to Music and Arts Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cassiano Santos, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Cassiano Santos é doutorando e licenciado em Música pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Mestre em Educação: Docência para a Educação Básica, pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" (UNESP). Atualmente é professor de Música da Educação Básica nas etapas da Educação Infantil e Ensino Fundamental e docente convidado em disciplinas de pós-graduação e extensão. É professor certificado em Orff-Schulwerk (Música e movimento) pelo San Francisco International Orff Course (EUA), com experiência na área de Educação Musical, atuando principalmente nos temas: Desenvolvimento Curricular, Educação Musical escolar e Abordagens Ativas. É autor do livro "Som, palavra e movimento: caminhos e possibilidades em um universo pedagógico- musical", pela Editora Desvendério (2023). http://lattes.cnpq.br/5437609164422946.

References

ABRAORFF. Associação Orff está em plena atividade no Brasil. Jornal da ABRAORFF. São Paulo, dez. de 2006. Disponível em:

<http://www.abraorff.org.br/jornal/ABRAORFF_dez_2006.pdf>. Acesso em: 29 maio 2020.

SANTOS, Cassiano Lima da Silveira. Música e movimento na Educação Infantil: diálogos possíveis e conexões entre a Base Nacional Comum Curricular e práticas pedagógicas com crianças de 5 anos a partir da perspectiva da abordagem Orff-Schulwerk. 2020. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Docência para a Educação Básica) - Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.

LIMA, Cassiano. Som, palavra e movimento: caminhos e possibilidades em um universo pedagógico-musical. São Paulo: Editora Desvendério, 2023.

HARTMANN, Wolfgang. Looking at the roots: a guide to understading Orff-Schulwerk. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.

HASELBACH, Barbara; STEWART, Carolee (Orgs.) Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.

MOSCA, Maristela; PUCCI, Magda; SILVA, Lucilene. The Orff Approach in the Brazilian Creative Environment. In: HASELBACH, Barbara; STEWART, Carolee (orgs.) Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press, 2021.

Published

2024-08-08

How to Cite

Santos, C. (2024). Interview with Maristela Mosca: an overview of the Orff-Schulwerk Brazilian Association (ABRAORFF). REVISTA DA ABEM, 32(1), e-32115. https://doi.org/10.33054/ABEM202432115

Issue

Section

Entrevistas e debates