Concepções de desenvolvimento de habilidades musicais em adultos a partir da teoria sociointeracionista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432112

Keywords:

Aprendizagem Musical de Adultos, Ensino de Música, Habilidades Musicais, Desenvolvimento Musical.

Abstract

This work aims to investigate the development of musical skills in adults who are beginners in instrumental practice. The work took place in a few stages. In the first one, we worked on the appropriation of musical skills based on a problematization of works by Piaget and Vygotsky and their commentators. Secondly, the so-called innate skills and skills developed within a social, historical and cultural context were discussed. In the third stage, reflection was made on the development of the biotype, physical predispositions with a view to mobilizing, from teachers and instrumentalists, other resources that favor the appropriation of musical skills. From the results it was identified that social and cultural aspects interfere in the student's learning process. Furthermore, from this information we can see some steps that help teachers plan other actions: immersed in the reality of each student and that enhance the development of musical skills.

 

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Author Biographies

Roberto Marcos Gomes de Onófrio, Universidade Federal de São Carlos e Secretaria de Educação, Ciência e Tecnologia de Hortolândia

Roberto Marcos Gomes de Onófrio possui graduação em Música Popular pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1996), especialidade violão; e mestrado (2011-CAPES) e doutorado (2016-CAPES) em Música pela UNICAMP. Realizou estágio pós-doutoral (2019) no Departamento de Teoria e Práticas Pedagógicas (DTPP) da Universidade Federal de São Carlos – UFSCAR e atualmente é Coordenador Pedagógico em Música, na SMECT de Hortolândia-SP, Coordenador Associado e Designer Instrucional no Curso de Especialização: Escola Outra na perspectiva da teoria da relação com o saber e da teoria da biografização da UFSCar e realiza estágio pós-doutoral pelo Departamento de Educação da UFSCar. http://lattes.cnpq.br/3146627938822331

Daniela Novaes Gomes Pereira, Universidade Federal de São Carlos

Daniel Novaes é graduado em Pedagogia pela Universidade Paulista (2012-Prouni), especialista em Educação Especial com Ênfase em Deficiência Intelectual pelo Centro Universitário Padre Anchieta, mestre em Educação pela Universidade São Francisco (2018-CAPES), doutor em Educação pela Universidade São Francisco (2022-Capes) e atualmente realiza estágio pós-doutoral pela Universidade Federal de São Carlos e pela Universidade São Francisco. http://lattes.cnpq.br/745180589192606

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Published

2024-07-26

How to Cite

Onófrio, R. M. G. de, & Pereira, D. N. G. (2024). Concepções de desenvolvimento de habilidades musicais em adultos a partir da teoria sociointeracionista. REVISTA DA ABEM, 32(1), e32112. https://doi.org/10.33054/ABEM202432112