Percussion practices and autism spectrum disorder in a social project: interviewing parents and guardians

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432217

Keywords:

Educação Musical Inclusiva, práticas de percussão, Transtorno do Espectro Autista (TEA)

Abstract

This work deals with the limits and possibilities of Inclusive Music Education, considering the practices of percussion for children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD). The research problem emerges from the reflections about the activities developed in the workshops of the Social Percussion Project XXXX in XXXXX. The general objective is to verify the effects of the musical intervention of the percussion workshop, as well as the social and learning relationship of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD), contributing to their social inclusion, and narratives of parents and guardians. The research study methodology is qualitative. The narratives became relevant to this research because they instigated the educator the possibility of acting as an active protagonist narrator, as a writer of stories that are constituted from different situations of formation, portraying the importance of learning and reflection, characterizing an open dialogue. The research subjects were constituted in this investigation from the relationship developed in the Social Percussion Project XXXXX, with six children and adolescents from 9 to 17 years, diagnosed with ASD, from the perspective of those responsible.

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Author Biographies

Ivo Pereira da Costa Neto, Universidade Federal de Santa Maria

Ivo Pereira da Costa Neto concluiu o mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e possui graduação em Música - Bacharelado em Percussão UFSM (2019). Atuou como professor do projeto social Atoque, Orquestra Jovem Recanto Maestro e do projeto social Madre Francisca. Tem experiência na área de música, com ênfase em instrumento de percussão, tendo atuado como percussionista da Banda Sinfônica da UFSM nos anos de 2017 e 2019. Atuou também no Grupo de Percussão da UFSM de 2008 a 2018 e foi percussionista da Orquestra Sinfônica de Santa Maria de 2013 a 2016. Atualmente, é instrutor de bateria e percussão na escola Oficina de Talentos/Prefeitura de Panambi (RS) e professor de percussão no Colégio Evangélico de Panambi (CEP).
http://lattes.cnpq.br/3342227108811060

Ana Lúcia Louro, Universidade Federal de Santa Maria

Ana Lúcia Louro possui graduação em Bacharelado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (1991), mestrado em Música pela mesma instituição (1995) e doutorado em Música também pela UFRGS (2004). Atualmente, é professora titular da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: narrativas de si, educação musical, formação de professores, identidades profissionais e cursos superiores de música. É líder do grupo NarraMus e membro do Movimento (Auto)biográfico da Educação Musical no Brasil e do grupo de pesquisa Ecom (Educação Musical e Cotidiano).
http://lattes.cnpq.br/8744911424416533

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Published

2024-07-03

How to Cite

Pereira da Costa Neto, I., & Louro, A. L. (2024). Percussion practices and autism spectrum disorder in a social project: interviewing parents and guardians. REVISTA DA ABEM, 32(2), e32217. https://doi.org/10.33054/ABEM202432217