“Música para olhar do lado de dentro”: um projeto social com crianças no Transtorno do Espectro do Autismo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432123

Keywords:

Transtorno do Espectro do Autismo, Educação Musical Especial, projeto social

Abstract

The present work aims to discuss the development of the project “Music to look at the inside”, that describes and discusses the planning and practice of music classes for children in the Autism Spectrum Disorder (ASD), as well as the resulting challenges and developments. The project took place in an institution that serves children in the ASD in city in Bahia. The activities were carried out by the authors and monitors who underwent a theoretical training course before teach classes. The project was developed in the second half of 2022 and the first half of 2023, and aimed to provide the development of musical, social interaction and language skills in children aged 3 to 11 years. After planning and executing the activities, the project was evaluated by the mothers of participating children. The classes were planned and based on some pedagogies of Music Education, which allowed the necessary adaptations to the experienced context. 24 classes were taught, lasting 20 to 30 minutes, for approximately 40 children at support levels 1, 2 and 3. It was possible observe the musical development of participating children as well as sensory improvements, in communication, interaction and language. The project developed contributed to strengthening the theoretical-practical knowledge of the monitors involved, as well as providing personal, professional and humanized growth for everyone those involved.

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Author Biographies

Lenilce da Silva Reis Santana, Universidade Federal de Minas Gerais

Lenilce da Silva Reis Santana é autista, doutoranda em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Música também pela UFMG e licenciada em Artes/Música pela Universidade Estadual Montes claros (Unimontes). Professora do Departamento de Artes, Curso Licenciatura em Música da Unimontes. Tem experiência no campo da formação de professores sobre Educação Musical Inclusiva com ênfase nos Transtornos de Neurodesenvolvimento, Integração Sensorial e Adaptações de atividades inclusivas.
https://lattes.cnpq.br/0374350639651848

Gabryelle de Lima Pereira, Universidade Estadual de Feira de Santana

Gabryelle de Lima Pereira é mestranda em Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), licenciada em Música pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), saxofonista da Banda Filarmônica 30 de Junho e professora de música na Escola Semente do Amanhã. Atuou como monitora voluntária no Projeto “Música para olhar do lado de dentro”, realizado no Centro de Referência Municipal para Pessoas com Transtorno do Espectro Autista Dr. Ildes Ferreira de Oliveira (CER - TEA), sob orientação da Mestre Lenilce Santana.
https://lattes.cnpq.br/7550374959703299

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Published

2024-12-21

How to Cite

Santana, L. da S. R., & Pereira, G. de L. (2024). “Música para olhar do lado de dentro”: um projeto social com crianças no Transtorno do Espectro do Autismo. REVISTA DA ABEM, 32(1), e32123. https://doi.org/10.33054/ABEM202432123