Uma perspectiva do letramento musical em professores unidocentes: duo entre sensibilização e emoção

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202533104

Keywords:

Letramento musical, Professores unidocentes, Sensibilização musical, Emoção.

Abstract

In this article, the objective is to aspects of musical literacy present in generalist teachers through activities involving choral singing, using musical awareness and emotion as starting points. The study included 16 teachers from early childhood education and the early years of elementary education at XXXXX School of CAIC-XXX, who participated in a workshop and answered a questionnaire. The collected data were processed using Iramuteq software to generate similarity graphs and were subsequently analyzed by the researcher. The findings showed that the musical experience triggered sensory and cognitive actions related to listening, feeling, and movement, supporting the understanding of the inseparability between body and mind. As a result of processes focused on musical awareness, participants highlighted feelings of tranquility, joy, calmness, and peace, which reflected a state of relaxation. Lastly, extramusical aspects were emphasized as the main contributions of the workshop concerning the application of knowledge in professional environments.

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Author Biography

Ronaldo da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Ronaldo da Silva é doutor e mestre em Música pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), especialista e licenciado em Educação Musical pela Faculdade de Música Carlos Gomes (São Paulo) e bacharel em Instrumento - Piano pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Atua como professor associado do curso de Licenciatura em Música da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e é pesquisador líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Cognição e Educação Musical (GEPCEM) com trabalhos voltados à percepção musical e ao canto coral infantojuvenil. Coordena o projeto de extensão “Educanto: educação musical por meio do canto coral para crianças e jovens”. Possui composições e arranjos de músicas ligadas ao repertório infantil e infantojuvenil, com temas voltados à música sacra, folclórica e popular. https://lattes.cnpq.br/502278032919643

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Published

2025-03-26

How to Cite

da Silva, R. (2025). Uma perspectiva do letramento musical em professores unidocentes: duo entre sensibilização e emoção. REVISTA DA ABEM, 33(1). https://doi.org/10.33054/ABEM202533104