Promoção da Autorregulação do ensino e da aprendizagem na prática instrumental de estudantes da licenciatura em música

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33054/ABEM202432121

Keywords:

autorregulação da aprendizagem, autorregulação do ensino, pesquisa-ação, licenciatura em música.

Abstract

Self-regulated learning (SRL) is a process that involves thoughts, feelings, and behaviors aimed at achieving goals, in which students act proactively, guided by goals and strategies related to a given task, in the face of opportunities and constraints in the environment. We aim to describe a program to promote Self-regulated Teaching and Learning among students in collective and individual education in the context of music teacher education. Initially, a literature review on instrumental practice in higher education is presented, followed by a report on a doctoral research in Music Education, whose methodology was action research. The instruments for production and data collection were four questionnaires, virtual and face-to-face classes, and semi-structured interviews. The results indicated that promoting SRL in music degree programs contributes to the formation of a future teacher who is more self-regulated and aware of their actions in the academic and professional environment, who better understands how to help their students develop effective study strategies, strengthening autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayse Mendes, Escola Técnica de Criatividade Musical

Dayse Gomes Mendes é doutora e mestra em Educação Musical pela  Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Possui graduação em Bacharelado em Piano pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e em Licenciatura em Música pela UFPE. Atualmente é professora de piano das seguintes instituições: Escola Técnica de Criatividade Musical (ETECM) e Centro de Educação Musical de Olinda (CEMO). Participa do grupo de estudos em Autorregulação Musical. Sua linha de investigação é orientada aos processos de autorregulação da aprendizagem, ensino coletivo de instrumento musical/Piano em Grupo, Pedagogia do piano e medo de palco. É autora do livro Medo de Palco: estratégias para diminuir a ansiedade do músico.
http://lattes.cnpq.br/9078913928925598

Soely Polydoro, Universidade Estadual de Campinas

Soely Aparecida Jorge Polydoro atualmente é professora da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), no departamento de Psicologia Educacional, e líder do Grupo de Pesquisa Psicologia e Educação Superior – Faculdade de Educação, da UNICAMP. Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Psicologia pela Pontíficia Universidade Católica de Campinas – PUC (1989), mestrado em Psicologia Escolar pela PUC (1995) e doutorado em Educação pela mesma instituição (2000). É Coordenadora Geral do Espaço de Apoio ao Ensino e à Aprendizagem da UNICAMP, na gestão 2017-2021. Sua linha de investigação é orientada para a formação do estudante do ensino superior, especialmente quanto aos processos de integração acadêmica, autoeficácia, autorregulação da aprendizagem e dimensões educativas associadas. 
http://lattes.cnpq.br/8105521364580002

References

ARAÚJO, Marcos. Measuring self-regulated practice behavious in highly skilled musicians. Sempre: Psychology of Music, v. 44, n.2, p. 278–292, 2016. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0305735614567554. Acesso em: 05 ago. 2021.

AZZI, Roberta; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 29, 2º sem, p. 75-94, 2008. Disponível em: https://encurtador.com.br/3sYdL. Acesso em: 18 set. 2024.

BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1986.

BANDURA, Albert. Teoria Social Cognitiva: conceitos básicos. Albert Bandura, Roberta Gurgel Azzi, Soely Polydoro (Orgs.). Porto Alegre: Artmed, 2008.

BONNEVILLE, Arielle; BOUFFARD, Thérèse. When quantity is not enough: Disentangling the roles of practice time, self-regulation and deliberate practice in musical achievement. Psychology of Music, v. 43, n. 5, p. 686-704, 2014. Disponível em: https://journals-sagepub com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/abs/10.1177/0305735614534910. Acesso em: 22 jul. 2021.

BOREM, Fausto; RAY, Sonia. Pesquisa em performance musical no Brasil no século XXI: problemas, tendências e alternativas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PÓS-GRADUANDOS EM MÚSICA, 2., 2012, Rio de Janeiro. Anais do II SIMPOM 2012. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2012, p.121-168. Disponível em: https://seer.unirio.br/simpom/article/view/8033/6901. Acesso em: 10 set. 2024.

BORUCHOVITCH, Evely; GOMES, Maria Aparecida Mezzalira (org.). Aprendizagem autorregulada: como promove-la no contexto educativo? Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

COUTO, Ana Carolina Nunes do. O ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridas. Per Musi, Belo Horizonte, n.28, 2013, p. 231-238. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643 Acesso em: 12 set. 2024.

EMILIO, Eduarda Resende Videira; POLYDORO, Soely Aparecida. Autorregulação da aprendizagem: fundamentos e implicações no contexto educativo. In: POLYDORO, Soely A. J. (org.). Promoção da autorregulação da aprendizagem: contribuições da Teoria Social Cognitiva. Porto Alegre: Letra 1, 2017.

ERICSSON, K. Anders; KRAMPE, Ralf; TESCH-RÖMER, Clemens. The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, v. 100, n. 3, p. 363-406, 1993. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/1993-40718-001. Acesso em: 18 set. 2024.

EVANS Paul; MCPHERSON Gary E. Identity and practice: The motivational benefits of a long-term musical identity. Sempre: Psychology of Music, v. 43, n. 3, p. 407–422, 2015. Disponível em: https://journals-sagepub-com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/10.1177/0305735613514471 Acesso em: 29 jul. 2021.

HALLAM, Susan. The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, v. 18, n. 1, p. 27-39, 2001. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/231961083_The_Development_of_Metacognition_in_Musicians_Implication_for_Education. Acesso em: 18 set. 2024.

HALLAM, Susan. Musicality. In: MCPHERSON, Gary. (Ed) The Child as musician: a handbook of musical development. New York: Oxford Press, 2006, p. 93-110.

HATFIELD, J.; HALVARI, H.; LEMYRE, P. Instrumental practice in the contemporary music academy a three phase cycle of self-regulated learning in music students. Musicae Scientiae, v. 21, n. 3, p. 316–337, 2017. Disponível em: https://journalssagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/1029864916658342. Acesso em: 22 jul. 2021.

JORGENSEN, Harald. Strategies for individual practice. In: WILLIAMON, Aaron. Musical Excellence. Strategies and techniques to enhance performance. New York: Oxford University press, 2004, p. 85-103.

KRAMARSKI, Bracha. Teachers as agentes in Promoting students’ SRL and

Performance: Applications for teachers’ Dual-Role Training program. In: GREENE, J.A; SCHUNK Dale. Handbook of Self-regulation of learning and performance. 2 ed. New York: Routledge, 2017, p. 223-239.

MADEIRA, Lígia; ARAÚJO, Marcos; MARINHO, Christopher. Adaptation of a self-regulated practice behavior scale for portuguese music students. Sempre: Psychology of Music, v. 46, n.6, p. 795–812, 2018. Disponível em: https://journals-sagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/full/10.1177/030573561772484Acesso em: 05 ago. 2021.

MCPHERSON, Gary; ZIMMERMAN B. Self-regulation of Musical Learning: A social cognitive perspective skills. In: COLWELL R; WEBSTER P. Menc Handbook of research on music learning, col 2: applications. New York: Oxford University Press, 2011, p.130-175. Disponível em: https://www.academia.edu/30238479/McPherson_and_Zimmerman_2011. Acesso em: 13 ago. 2021.

MCPHERSON Gary; MIKSZA Peter; EVANS, Paul. Self-regulated learning in music practice and performance. In: SCHUNK, Dale, GREENE, J.A. Handbook of self-regulation of learning and performance. 2 ed. New York: Routledge, 2018, p.181-193.

MCPHERSON, Gary; OSBORNE, Margaret S.; EVANS, Paul; MIKSZA, Peter. Applying self-regulated learning microanalysis to study musicians’ practice. Psychology of Music, v. 47, n. 1, p. 18–32, 2019. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0305735617731614 Acesso em: 13 ago. 2021.

MEDEIROS Jr; PÓVOAS, Bernadete. Planejamento da prática pianística de Canhoto de Radamés Gnattali: um estudo de caso. Revista da ABEM, v. 26, n. 41, p.77-97, 2018. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revist abem/article/view/785. Acesso em: 10 ago. 2021.

MENDES, Dayse Christina Gomes da Silva. Promoção da Autorregulação do Ensino e da Aprendizagem em uma intervenção pedagógica na licenciatura em música da Universidade Federal de Pernambuco. 2023. 253 p. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29936 locale=pt_BR. Acesso em:10 ago. 2024.

MENDES, Dayse Christina Gomes da Silva; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Autorregulação da aprendizagem no contexto da música: uma revisão sistemática a partir da teoria social cognitiva. In: VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana;

OTUTUMI, Cristiane Hatsue Vidal (Orgs). A Autorregulação da Aprendizagem no meio musical: Diálogos em pesquisas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 17-59.

MIEDER, K; BUGOS, Jennifer. Enhacing self-regulated practice behavior in high school instrumentalists. ISME: International Journal of Music Education, v. 35, n. 4, p. 578-587, 2017. Disponível em: https://journals-sagepub- 20 com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/0255761417689921. Acesso em: 22 jul. 2021.

MIKSZA, Peter. The development of a measure of a self-regulated practice behavior for beginning and intermediate instrumental music students. National Association for Music Education: Journal of Research in Music Education, v. 59, n.4, p. 321–338, 2012. Disponível em: https://journals sagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/00224294114147 7. Acesso em: 22 jul. 2021.

MIKSZA, Peter; PRICHARD S.; SORBO, D. An observational study of intermediate band students’ self-regulated practice behaviors. National Association for music education (NAME): Journal of Research in Music Education, v. 60, n.3, p.254-206, 2012. Disponível em: https://journals sagepub-com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/10.1177/0022429412455201 Acesso em: 09 ago. 2021.

MIKSZA, Peter. The effect of self-regulation instruction on the performance achievement, musical self-efficacy, and practicing of advanced Wind players. Sempre: Psychology of Music, v. 43, n. 2, p. 219-243, 2015. Disponível em: https://journals-sagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/03057356135008.Acesso em: 22 jul. 2021.

MIKSZA, Peter; TAN, Leonard. Predicting Collegiate Wind Players’ Practice Efficiency, Flow, and Self-Efficacy for Self-Regulation: An Exploratory Study of Relationships Between Teachers’ Instruction and Students’ Practicing. National Association for music education (NAME): Journal of Research in Music Education, v. 63, n. 2, p. 162- 179, 2015. Disponível em: https://journals-sagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/00224294155834 4. Acesso em: 22 jul. 2021.

MORNELL, Adina; OSBORNE, Margareth S.; MCPHERSON, Gary. Evaluating practice strategies, behavior and learning progress in elite performers: An exploratory study. Musicae Scientiae, v. 24, n. 1, p. 130–135, 2020. Disponível em: https://journals- sagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/10.1177/1029864918771731. Acesso em: 29 jul. 2021.

NIELSEN, S. Learning pré-played solos-self-regulated learning strategies in jazz/improvised music. Research Studies in Music Education, v. 37, n. 2, p. 233 246, 2015. Disponível em: https://journals-sagepub- com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/1321103X15615661. Acesso em: 22 jul. 2021.

OTUTUMI, Cristiane Hatsue Vital. Percepção musical e a escola tradicional no Brasil: reflexões sobre o ensino e propostas para melhoria no contexto universitário. 2013. 368 p. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/912343. Acesso em: 20 abr. 2017.

PHILIPPE R.; MCPHERSON G. et al. Conservatory musicians’ temporal organization and self-regulation processes in preparing for a music exam. Frontier in Psychology, v. 11, n. 89, 2020. Disponível em: https://www- webofscience.ez15.periodicos.capes.gov.br/wos/woscc/full- record/WOS:000516576500001. Acesso em: 09 ago. 2021.

PIKE, Pamela. Self-regulation of teenaged pianists during at home practice. Sempre: Psychology of Music, v. 45, n. 5, p. 739–751, 2017. Disponível em: https://journalssagepubcom.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/0305735617690245.Acesso em: 22 jul. 2021.

RAY, Sonia. Os Conceitos de EPM, potencial e Interferência, inseridos numa proposta de mapeamento de estudos sobre performance musical. In: RAY, Sonia (org.). Performance Musical e suas Interfaces. Goiânia: Editora Vieira, 2005. p. 39-64.

SCHUNK, D. H.; ZIMMERMAN, B. J. Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychologist, v. 32, p. 195-208, 1997. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/247522502_Social_origin_of_self- regulatory_competence/link/549483c30cf29b944820cc3c/download. Acesso em: 15 mar. 2023.

SILVA, Camila dos Santos. Ensino de instrumento violão nos cursos de licenciatura em música: uma proposta a partir da autorregulação da aprendizagem. 2016. 109 p. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/975895. Acesso em: 18 set. 2024.

SOARES, Leandro Taveira. A microanálise como abordagem metodológica para a avaliação da aprendizagem musical autorregulada. In: VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana; OTUTUMI, Cristiane Hatsue Vidal (Orgs). A Autorregulação da Aprendizagem no meio musical: Diálogos em pesquisas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 95-131.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1988.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana. Promoção da Autorregulação da aprendizagem por meio do ensino da memorização musical. In: VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana; OTUTUMI, Cristiane Hatsue Vidal (Orgs). A Autorregulação da Aprendizagem no meio musical: Diálogos em pesquisas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 61-94.

VARELA, W.; ABRAMI, P.; UPITIS, R. Self-regulation and music learning: a systematic review. Sempre: Psychology of Music, v. 44, n. 1, p. 55-74, 2016. Disponível em: https://journals-sagepub-

com.ez15.periodicos.capes.gov.br/doi/pdf/10.1177/0305735614554639. Acesso em: 22 jul. 2021.

VELOSO, Flávio Denis Dias; ARAÚJO, Rosane Cardoso de. Desafios da prática instrumental e autorregulação: um estudo com percussionistas. Revista Vórtex, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-19, 2017. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/2142 Acesso em: 22 jul. 2021.

VELOSO, Flávio Denis Dias; ARAÚJO, Rosane Cardoso de. A aprendizagem instrumental sob a perspectiva da autorregulação: contribuições de um estudo de caso. Revista da ABEM, v. 27, n. 43, p. 81-104, 2019. Disponível em:

http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/844. Acesso em: 22 jul. 2021.

ZIMMERMAN, B. J. Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into practice, v. 41, n. 2, 2002. P. 64-70. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237065878_Becoming_

Published

2024-12-10

How to Cite

Mendes, D., & Polydoro, S. (2024). Promoção da Autorregulação do ensino e da aprendizagem na prática instrumental de estudantes da licenciatura em música. REVISTA DA ABEM, 32(1), e32121. https://doi.org/10.33054/ABEM202432121